Rembrandtdagen de nek omgedraaid door fouten gemeente

4 april 2008

Rembrandtdagen de nek omgedraaid door fouten gemeente

Geruime tijd heeft het Rembrandt Cultuurfestival de gemoederen bezig gehouden in de Leidse gemeenteraad. Eerst zag de organisatie van het festival zich genoodzaakt te stoppen. Het festival zou in afgeslankte vorm opgenomen worden in het programma van de Lakenfeesten. Dit zouden de ‘Rembrandtdagen’ worden. Helaas kwam het bericht dat nu ook de Rembrandtdagen niet door kunnen gaan wegens tijdgebrek, hoewel de wethouder voor cultuur er al weken van op de hoogte was dat er haast was bij het organiseren, volgens de organisatoren van de Rembrandtdagen. Lees hieronder een uitgebreid stuk over alle verwarring en de fouten van de gemeente, die er uiteindelijk toe leidden dat het festival de nek om is gedraaid.

Achtergrond

Om het Rembrandt Cultuurfestival in 2008 plaats te kunnen laten vinden was er duidelijkheid nodig over o.a. de gemeentelijke financiële bijdrage. Hoewel uiteindelijk na aandringen van de SP een meerderheid van de raad instemde, moest de organisatie twee maanden later de handdoek alsnog in de ring gooien, omdat er onvoldoende tijd was om de financiering rond te krijgen.

Rembrandtdagen

Meerdere partijen en medeorganisatoren vonden het zonde als er in 2008 geen festiviteiten zouden zijn in het kader van Rembrandt. De organisatoren van de Lakenfeesten, Aad van der Luit (tevens raadslid voor D66) en Stephan van den Berg, samen in de Stichting Pedrafes, boden aan om een aantal onderdelen van het Rembrandt Cultuurfestival op te nemen in de Lakenfeesten. Zo werden de Rembrandtdagen geboren. Voor deze Rembrandtdagen heeft Pedrafes 78.500 euro steun nodig van de gemeente.

Subsidievoorstel van wethouder De Haan

Afgelopen dinsdagavond was er een raadsvergadering. Tot verrassing van de raadsleden lag er bij binnenkomst een voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders om diezelfde avond nog in te stemmen met dat bedrag van 78.500 euro. De verantwoordelijk wethouder voor cultuur, Jan Jaap de Haan (CDA), was nog niet aanwezig, omdat hij de voorkeur gaf aan een bezoek van minister Plasterk aan studentenvereniging Augustinus.

Raadslid voor de SP Eva de Bakker: “Ik vond dat de raad voor het blok werd gezet door deze aanpak van de wethouder. Bij geen enkel onderwerp besluit de gemeenteraad op een dergelijke manier. Dan kun je dat bij dit onderwerp ook niet doen, dat is niet eerlijk. De wethouder had kunnen weten dat de woordvoerders cultuur hier geen genoegen mee zouden nemen. Als De Haan nog raadslid was geweest, had hij er ook geen genoegen mee genomen, denk ik.”

De raadscommissie voor cultuur moest in allerijl bijeen komen tijdens de raadsvergadering om te besluiten wat te doen, op initiatief van de VVD. “Ik heb niemand de aanpak van de wethouder horen goedkeuren,” vervolgt De Bakker. “Ook heb ik niemand over tijdsgebrek gehoord, daar stond ook niets over in het raadsvoorstel.” De commissie besloot in overgrote meerderheid dat het voorstel eerst in een commissie (15 april) besproken wordt, zoals dat met alle onderwerpen gebeurt.

Verwarring

Inmiddels komen er steeds meer verhalen waarvan onduidelijk is of ze kloppen. Zo schijnt wethouder De Haan al vijf weken op de hoogte te zijn van het subsidieverzoek van de Pedrafes. “Je vraagt je dan af waarom er niet eerder een voorstel naar de raad is gegaan. Dat hadden in elk geval de Rembrandtdagen nog door kunnen gaan”, zegt De Bakker (SP).

Ook het tijdgebrek is een punt van verwarring. De raadsvergadering begon om 20:00 uur, en pas om 17:37 werd het raadsvoorstel digitaal verstuurd, wat voor veel raadsleden te laat was om nog te zien. “Ik wist dat er haast bij was, want het is niet voor niets dat de oorspronkelijke organisatie de stekker eruit heeft moeten trekken. Maar dat dit subsidieverzoek geen dag meer kon wachten? Ik had daar geen idee van en dat is mij nooit verteld door de wethouder cultuur, of andere vertegenwoordigers uit het college,” vertelt De Bakker, “Ik vind het een vreemde gang van zaken: een voorstel dat te laat komt, de gemeenteraad wordt voor het blok gezet en de wethouder die het veroorzaakt is er nog niet eens bij! Om vervolgens op ons bordje te krijgen dat het besluit geen dag meer kon wachten.”

Of zoals Joost van Breukelen van de Stadspartij Leiden Ontzet het verwoordt: “Conclusie is dat de commissie - in spoedvergadering bijeen - zonder het te weten een bijzonder belangrijk en betaalbaar project heeft laten lopen. Dat mogen we het College bijzonder kwalijk nemen.”

De verwarring is nog niet voorbij. Op woensdag vindt er een mailwisseling plaats tussen cultuurwethouder De Haan en de commissieleden voor cultuur. Allereerst vraagt wethouder De Haan om voor 3 april te reageren met vragen over het subsidievoorstel daarvoor. Hij schrijft: “Graag zou ik een beeld van u krijgen of uw vragen zo fundamenteel zijn dat u twijfelt aan de ter beschikking stelling van het krediet. Of dat u vindt dat het festival moet doorgaan, maar dat u nog vragen heeft (en die wilt stellen op 15 april). In het laatste geval ben ik bereid op mijn verantwoording groen licht te geven aan Pedrafes voor de eerste financiële verplichtingen.”

Het feit dat De Haan "op eigen verantwoording groen licht aan Pedrafes” wil geven en goedkeuring vraagt via de mail is heel ongebruikelijk. Volgens de SP geeft deze manier van communiceren en besluitvorming aan dat het een rommeltje is.

Media

Op woensdag vernemen raadsleden dat de Stichting Pedrafes te weinig tijd heeft om het programma rond te krijgen, omdat zij tijdens de raadsvergadering van 1 april al duidelijkheid nodig hadden over de subsidietoekenning. Uit het persbericht van Pedrafes: “We hebben bij de eventuele toekomstige participanten van de Rembrandtdagen opties uitstaan die we al eerder hebben moeten opschorten door communicatieproblemen binnen het Stadhuis.”
Op Sleutelstad.nl staat de volgende quote van de organisator: ‘Volgens Van den Berg is er geen weg meer terug: "Het gaat om onze geloofwaardigheid. Uiteindelijk probeerden we dit te doen voor de stad, je moet niet het gevoel krijgen dat we de enigen zijn die dit willen."’

In de reacties op Sleutelstad.nl staat dit te lezen van organisator Van der Luit: “Wij hadden met JJ de Haan een afspraak dat hij woensdag 2 april in de middag liet weten wat de stand van zaken was. Nu lees ik dat hij de raadsleden gevraagd heeft te reageren voor donderdag 3 april 16.00?”

Verantwoording

De SP wil opheldering over de gang van zaken rond de Rembrandtdagen en heeft inmiddels verzocht op 15 april dit onderwerp alsnog te bespreken, ondanks het feit dat de organisatie is gestopt. “Dit is te gek voor woorden,” aldus Eva de Bakker, “Ik heb zoveel vragen: wanneer was het subsidieverzoek er? Waarom heeft het voorstel voor de raad zo lang geduurd? Waarom was wethouder De Haan zelf niet aanwezig bij de raadsvergadering als er zoveel van dát moment af hing?”

“Ook wil ik weten waarom de wethouder denkt te kunnen besluiten op basis van een mailtje? En dat dit soort kwesties in de toekomst niet meer voor zullen komen, want wat gebeurt er voor 2009? Kortom, ik wil een verantwoording van de wethouder, want dit komt amateuristisch en zeer ongelukkig over. Het is terecht dat Leidenaren klagen over deze gang van zaken. Leiden laat zich van een slechte kant zien op deze manier. Bovendien is er weer een Leids initiatief de nek omgedraaid,” zegt De Bakker.

Meer informatie bij Eva de Bakker: edebakker@sp.nl of 06- 41 32 40 75